26.5.2008 Ihana aikainen aamu ,tosin niin kylmä että maassa oli huurretta. Uudistin samalla uuden kota-padan kun entisen takaseinä oli palanut puhki. Lähteen vesi oli loistavaa koska yöt ovat olleet kylmiä eikä ole aikoihin satanut vettä.

1588106.jpg

Kokeilin sahdin teko omalla muistikuvalla Anna-mummon tapaan.

1588102.jpg 

Säkki ohramallasta sekä pussi ruisjauhoa sekä -mallasta. Jauhot ja kiehuva vesi sekaisin saaviin ja odottelemaan lämpimään saunaan tunniksi.

1588109.jpg

Kerran tunnissa sekoitin kuupallisen kiehuvaa vettä mäskin joukkoon sekä toisella kuupallisella huudoin melan sekä saavin reunat. Tämä operaatio 4 kertaa ja äkkiä laskettuna aikaa meni neljättä tuntia. (Saavissani oli 'hieno paikka' kun en muistanut tuoda uutta koska edellisellä kerralla kivi poltti siihen kylkeen reijän.) 

1588113.jpg

Tämän jälkeen haudutin mäskiä 10 litran ämpärissä vesihauteessa (kiehuva vesi) noin puoli tuntia per ämpäri, ja ämpäreitä tuli 5 kappaletta.Aikaa tähän kului melkein 3 tuntia. Sen verran varomaton olin että keskinmäinen ämpäri oli liian täynnä sekä vesi kiehui liian lujaa joten sain hirmu sotkun aikaiseksi kun mäski oli karannut ämpäristä ja 'sotkenut' veden, padan ,kannet ......

1588116.jpg

Sempä jälkeen mäski vanhalle yhden säkin kuurinalle ja vierre juoksemaan.

1588118.jpg

Ensimmäinen vierre ämpäri vesihauteeseen kuumenemaan ja takaisin kuurinalle. Pikku hiljaa kuupallinen kerrallaan lisäsin kiehuvaa vettä että sain vierrettä sopivan määrän.

1588115.jpg

Anna-mummo ei kai koskaan olisi juoksuttanut ulkona vierrettä mutta minäpä päätin viettää kauniin kevät päivän ulkosalla kuurinan kanssa joten se sai vällyt päällensä. Vierre jäähtymään kello oli yli kuusi kun olin valmis. Vierteen nostin lähteen ojasta jäähtymästä haaleaan saunaan noin ilta kymmenen maissa ja lisäsin esikäytetyn hiivan (vieteeseen liotettu) sekä kiehautetut humalat jotka olin kai korjannut syksyllä liian myöhään koska kävyt hajosivat.

1588130.jpg

Sahdin vierre tässä jo 12 tuntia käyneenä hitaasti mutta varmasti.

1588098.jpg

Nyt sitten vain odottelemaan että onnistuiko juhannus sahti jonka olen tehnyt kai jonkin verran tavanomista aikasemmin. 

EDIT.5.7.2008

1707594.jpg

Tässä on lasi juhannus sahtia jolla osallistuin Lahden sahtimestaruus kilpailuun. Osallistujia oli huikeat 11 kappaletta ja tuomareita 7 . Tänä vuonna meni kolme ekaa sijaa muualle kuin Lahteen. Minä olin 9/11 joka oli mielestäni tosi hyvin. Ja jos kissa ei häntäänsä nostaisi niin kuka sitten ? Minun sahtini sai yhdeltä tuomarilta ykkös tilan josta olen tosi ylpeä, pitääpi jatkaa tätä tarinaa jospa saisin jostain tuomareiden sanalliset arviot. Minun mielestäni on liian kirkasta, liian olutmaista ja siitä puuttuu kuplat joka tekee siitä lattean mutta maussa oli vielä vähän sävyä ehkä oli parasta ennen päivä jo mennyt.